بعد از هر سراشیبی ،سر بالایی وجود دارد

چند توصیه احتياطي توسط رابرت كيوساكي

این مقاله ،رابرت كيوساكيRobert Kiyosaki كه نتايج "بحران دلار ريچارد دانكن" را بسط ميدهد،

 يكي از مهمترين فراخوان ها براي عمل توسط اعضای  سايت Rich Dad community است وجهت عمل به آن اهميتي ندارد كه شما در كجاي دنيا به سر مي بريد

اخيراً از من سوال شد كه آيا ما در يك وضعیت حبابی بسر مي بريم. جواب من اين است:اِ.....به نظر من اين بزرگترين وضعیت حبابی است كه من در تمام زندگي ام ديده ام. سپس از من سوال شد؛ اين حباب مي تركد؟دوباره جواب من چنين بود:اِ....

تنها چند سال پيش بود كه ما در حالت ركود بسر مي برديم كه ثابت مي كند مردم چه زود فراموش مي كنند. در سال 1987 بازار بورس سقوط كرد و تمام وام ها وپس انداز ها از تجارت خارج شد كه منتهي به يكي از بزرگترين مراحل فروش كالا هاي حريق زده شد.

از سال 1991 بازار دچار ركود شد و اين ركود تا سال 1998 باقي ماند. در هاوايي اين ركود تا سال 2001 باقي ماند. امروزه بازار هاوايي در رونق بسر ميبرد و مردم تقريباً فراموش كردند كه بازار چگونه بود.

بنابراين جواب به اين سوال كه”آيااين حباب می ترکد ؟“ تلقيني است ،” بله تمام حباب ها مي تركد.“ دليل اينكه من هشدار میدهم این است كه اين بار هنگاميكه حباب بتركد وحشتناك خواهد بود. هرگز در عمرم نديده ام كه چنين پول زيادي با اساسی چنين ضعيف بدست آيد. اگر تصور مي كنيد كه آخرين پس رفتي كه با تركيدن حباب به وجود آمد، بد بود؛ اين بار حداقل دو برابر آن بد خواهد بود. چنانکه ممكن است منجر به ركود گردد.

نميخواهم با هشدار دادن كسي را بترسانم؛ بلكه ميخواهم شما را براي تغييرات اقتصادي که در پيش رویتان است آماده سازم.اگرچه در حال حاضر من و كيمKim هنوز موقیعت فعلي را باور داريم، اما همچنان اموال بي ارزشمان را ميفروشيم. هشت ماه پيش كيم آپارتمان كوچكي به ارزش یک ميليون دلار را در بازار به قيمت 4/1 ميليون دلار به فروش گذاشت.مردم گله كرده و هيچكس آن را نخريد. بنابراين چهار هفته پيش او مبلغ را تا2  ميليون افزايش داد و آن يك روزه با همان مبلغ به فروش رفت.به نظر من اين بيش از يك حباب است...اين يك هيجان بي دليل است.

همانطور كه بيشتر شما مي دانيد، بهترين زمان براي ثروتمند شدن بعد از يك بحران است.پيشنهاد من اين است كه اگر شما تازه ميخواهيد سرمايه گذاري كنيد؛اين زمان خوبي براي شروع نيست. اگر شما املاكي” بُنجل“ داريدكه براي شما هزينه بر ميدارد؛ ممكن است مايل باشيد كه آنها را بفروش برسانيد.

آخرين حباب چه مدت بود و بزرگ شد؟ نميدانم، فقط قصدم اين است كه شما را از وجود يك بحران، يك پس رفت اقتصادي و احتمالاٌ ركودي جهاني آگاه كنم.چرا؟ چون اين يك حباب بزرگ جهاني خواهد بود...بزرگتريني كه تا به حال ديده ام.

پس اندازکنندگان بازندگان هستند؟

همچنین من خودم را از دست دلارهایم خلاص میکنم. همانطور که می دانید دلار امریکا حدود 40% از ارزشش را در برابر سایر ارزها از دست داده است. این بدان معناست که اگر در سال 2000 مبلغ 10000 دلار پس انداز دارید؛ برای خرید قدرت؛ این تنها 6000 دلار ارزش دارد. بجای نگهداری پول نقد در بانک من و کیم نقدینه مان را تبدیل به طلا و نقره کردیم.چرا؟ زیرا می دانید که با سقوط ارزش دلار،ارزش طلا و بخصوص نقره افزایش می یابد. هنگامی که هر اُنس نقره بیش از 50/8 دلار میشود و طلا به اُنسی 500 دلار میرسدو شما می فهمید که پایان نزدیک است. هنگامیکه بحران می آید ارزش پول بسیاری از کشورها  برای خرید قدرت کم شده همچنانکه ارزش این فلز ها افزایش می یابد.

یک کتاب فوق العاده

تعطیلات آخر هفته گذشته، من کلاسی را برای 150 نفر در باب کتاب بحران دلارنوشته ی ریچارد دانکنRichard Duncan تشکیل دادم. اگر شما مایلید بهتر بفهمید که چرا این حباب می ترکد و بحران دلار احتمالاً منجر به پس رفتگی طولانی مدت می شود؛ ممکن است بخواهید کتاب بحران دلار را هر چه زودتر بخوانید. در یک صدف حلقوی ما هیچگاه حبابی نداریم. دنیا اکنون در یک حباب نقدینگی بسر می برد. به عبارت دیگر دولت ها به طرز مسخر های پول چاپ کرده اند؛ چنانکه بزودی پول  تبدیل به زباله  می شود.

حتی اگر شما در این مستغلات ندارید یا دلار پس انداز میکنید مایلید این کتاب را بخوانید تا بدانید اکنون پیش از آنکه حباب بترکد، باید بر روی چه چیزی سرمایه گذاری کنید.اگر در بازار بورس هستید یا سرمایه های مشترک دارید قطعاً مایل به خواندن این کتاب هستید.

اخبار خوب

یک بار دیگر میگویم که برای ترساندن کسی این مطالب را نمی نویسم. مینویسم تا مردم را برای یکی از بزرگترین و بهترین موقعیت ها جهت بُرد مالی آماده کنم.کتاب من” پدر ثروتمند؛پدر فقیر“ در سال 1997 در بالاترین نقطه اوج بازار بورس به چاپ رسید.من درباره پدر ثروتمندم که به من سرمایه گذاری بر روی مستغلات را آموخت؛ نوشتم.آنان که به نصایح من در مورد سرمایه گذاری و نه ورشکستگان بازار سهام گوش دادند؛ بسیار خوب عمل کردند.پیش از سال 2001 و بحران بازار سهام بسیاری از طراحان سرمایه گذاری و ورشکستگان سهام انقادهای بسیاری به کتاب من کردند.امروزه آنان سکوت کرده اند. امروز که من همچنان در اموال غیر منقول بسر میبرم ،هنوز املاک خوبی را خریداری کرده و آن را تبدیل به پول نقد نمیکنم، نگران افرادی هستم که سرمایه شان را تبدیل به املاک بیخود کرده و یا در خانه هایی زندگی می کنند که از پس مخارج آن بر نمی آیند.

اگر شما تنها مقدار کمی دلار دارید ممکن است مایل باشید تا به نزدیکترین صرافی رفته و آن ها را تبدیل به سکه های نقره و طلا با ارزشی مشابه کنید.

من هرگز بر روی سکه های کلکسیونی سرمایه گذاری نمیکنم، مگر اینکه شما بتوانید یک مجموعه باارزش را از بی ارزش تشخیص دهید. شما تنها با 20 دلار می توانید چند سکه با ارزش خریداری کرده و خود را برای بزرگترین بحران تاریخ دنیا آماده کنید.

متشکرم که از فلسفه پدر ثروتمند حمایت کردید.همیشه خود را آگاه نگهدارید و بدانید که بهترین زمان برای ثروتمند شدن پس از ترکیدن حباب است.

با تشکر و آرزوی موفقیت

رابرت کیوساکی

ضمیمه؛ گفته اند هنگامیکه تصویر خود را در روی جلد مجله تایم دیدید،”دوران کاری شما به پایان رسیده است.“اگر شما به شماره 13 سال 2005 مجله تایم دسترسی دارید؛تصویر مردی را می بینید که خانه اش را در آغوش گرفته است.عنوان و زیرنویس بدین شرح است:”بهترین جا منزل خود آدم است.“ چرا ما اموال غیر منقول خود را گرو می گذاریم.

یادداشت اول؛ نوشته دیگری می گوید:” تا زمانی که جنرال موتور پابر جاست امریکا پابر جاست.“

امروزه فورد و جنرال موتور دارای تعهد های مشارکتی هستند که تبدیل به تعهداتی بی ارزش شده اند.

یادداشت دوم؛ پدر ثروتمند خواهد گفت:”زمانی که یک مهمانی تمام میشود، مهمانی دیگری شروع میشود.“ این حباب اموال غیر منقول بسیاری از افراد را بسیار ثروتمند کرده است. امیدوارم که شما نیز ثروتمند شوید.قطعاً این روش من و کیم را بسیار ثروتمند کرده، اما به عقیده من این مهمانی به پایان رسیده است....بنابراین به امید دیدار در مهمانی دیگر.

نوشته رابرت کیوساکی

جمعه 20 ژانویه 2006