چتو

چتو

چتو اینکارو درست انجام بدم
چتو

چتو

چتو اینکارو درست انجام بدم

سیستم عامل مینیکس Minix Operating System


مینیکس یک سیستم عامل کوچک و open source است و شبیه به سیستم عامل unix است که بر اساس معماری microkernels برپا شده است. Andrew.s.tanenbawm(اندرو اس تنن باوم این سیستم عامل را برای مقاصد آموزشی طراحی کرد. Linux نیز به گونه ای ازminix الهام گرفته است.اسم minix از لغات minimal unix گرفته شده است.

 

 

 

تاریخچه

 

همان طور که در کتاب اندرو اس تنن باوم ذکر شده ،او minix را در سال 1987 در دانشگاهvrije در آمستردام هلند طراحی کرده است.12000 خط برنامه که قسمت اعظم آن توسطC نوشته شده است اجزا زیر را تشکیل می دهند:

1-هسته(kernel)

2-مدیریت حافظه(memory management)

3-سیستم فایل(system file)

مینیکس 1 با unix  ویرایش هفتم آن سازگار بود.

 

تنن باوم minix را به گونه ای طراحی کرد که با سیستم هایIBM و مینی کامپیوتر ها یAT موجود آن زمان سازگار باشد. Minix 1.5 در سال 1991 عرضه شد که از کامپیوتر های IBM ps/2 ,comodor amiga,apple macintoshو intle 386 پشتیبانی می کرد.

 

تقاضای زیاد سبب پیدایش minix 2 شد.  Minix 2   در سال 1997 به بازار عرضه شد.این سیستم عامل از پروسسورهای 386 و بعد از آن که 32 بیتیintel بودند پشتیبانی می کرد. درminix 2 سرویس جدیدی به نام Amoeba  که شامل یک پروتکل شبکه با Tcp/Ip stack  می شد ارائه شد.

ورژن بعد از  minix 2 یا پیشرفته تر آن minix-VMD بود که سازگار با پردازنده های 32 بیتی اینتل بود و در آن برای اولین بار امکان استفاده از حافظه مجازی را برای سیستم عامل فراهم کرده بود.

Minix 3 در اکتبر سال 2005 ارائه شد.در این ورژن خاصیت جدیدی به نام LiveCD به آن اضافه کرده بود .LiveCD به کاربر این امکان را می داد که بدون نصب بر روی سیستم ازسیستم عامل استفاده نمایید.

Minix 3  قابلیت سازگاری با حالت مجازی را با انواع نرم افزارها از قبیل ،virtual pc,boches,vmware و..... را دارا میباشد.

 

جدیدترین ورژن آن 3.1.2 می باشد که در تاریخ 8 may 2006 عرضه شد. این سیستم عامل شامل نرم افزارهای کاربردی unix  از قبیل X11,emacs,python,per,gcc,ash و... بیش از 400 نرم افزار دیگر unix می باشد.دیگر قابلیت آن این است که کاربر می تواند بدون مشکل و بدون ایجاد نقص ذر Driver دستگاه جانبی آن را جدا نماید و دوباره بدون مشکل آن را مجددا وصل نماید. این سیستم عامل به صورت رایگان در سایت www.minix3.orgموجود است.

 

Minix  و linux :

 

نحوه طراحی سیستم عامل minix که در آن زمان به شهرت رسیده بود ،در نحوه طراحیlinux توسط  لینوس تروالدزlinus torvalds تاثیر زیادی گذاشت. این مطلب در طراحی هسته linux کاملا مشهود است. البته نا گفته نماند که linux دیگر از micro kernel  در طراحی خود استفاده نمی کند و به جای آن ازحالت monolithic  استفاده می کند اما بحث شباهت این دو سیستم عامل زمانی مشخص می شود که متوجه شوید که سیستم فایل این دو کاملا یکی است. همان طور که آقای کنت براون رئس موسسه تحقیقات در may2004 اعلام کرده است که قسمتی از کدهای اصلی هسته minix  توسط linux  به سرقت رفته است.

 

MInix 3  :

 

Minix 3  چند موضوع مشخص را به عنوان دامنه فعالیت خود قرار داده است:

 

1-برنامه هایی که برای اجرا نیاز به اطمینان بالا دارند.

2- کامپیوتر های تک پردازنده، با حافظه رم پایین و با مصرف انرژی کم را برای کودکان جهان سومی

3- سیستم های خانگی و سیار مانند dvd recorders,cameras   و تلفن همراه

4 – در زمینه تحصیلی( به عنوان مثال : روره سیستم عامل در دانشگاه ها)

 

بعضی از امکانات minix 3   :

 

  

-         فابلیت شبکه کردن با پروتکل TCP/IP

-   استفاده از زبان های cc.gcc,perl,python,……

-         همراه داشتن بیش از 400 برنامه سیستم عامل  unix

-         پیشرفت بسیار نسبت به ورژن 2

-         کاملا multiuser  و multiprogramming بودن

-         امکان نصب و جداسازی وسایل جانبی

-         موجود بودن منبع آن به طور کامل به زبان C

 

سخت افزار مورد نیاز:

 

برای اجرای  minix 3  نیاز به سیستمی با مشخصات زیر است:

-         حداقل،386.486 cpu   و یا پنتیوم است

-         به حداقل 16  mbحافظه رم نیاز است

-         با وجود قابلیت liveCD برای اجرا  نیاز به حجم زیادی ندارد،در ای حالت به 50MB حافظه بر روی hard disk نیاز دارد،ولی در نصب آن به طور کامل بر رویHard disk  به حداقل  600MB حافظه برای کل منبع آن نیاز است.

 

لازم به ذکر است که جدیدترین ورژن آن ،ورژن 3 (3.1.2)  است که با امکانات بیشتری نیز عرضه شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد