چتو

چتو

چتو اینکارو درست انجام بدم
چتو

چتو

چتو اینکارو درست انجام بدم

تکنولوژی ‌(Global Server Load Balancing (GSLB چیست؟


روش های Load Balancing همواره برای توزیع ترافیک٬ بار و پردازش بر روی سرور های مختلف کارآمد بوده اند. این روش ها همیشه به صورت چشمگیری بر بهینه شدن کارایی و استفاده از منابع سیستم تاثیر گذار هستند و باعث کاهش فشار  بار ترافیکی  بر روی یک سرور می شوند.
 

 

یکی از شاخه های پرکاربرد و کارآمد، تکنولوژی Global Server Load Balancing یا GSLB می باشد. به کمک این تکنولوژی، ترافیک اینترنت در مکان های جغرافیایی مختلف و برروی سرورهای مختلفی پخش و توزیع خواهد شد که بطور کامــــــلا محسوسی باعث ثبات در دسترسی به منابع خواهد شد.


از مهم ترین مزایای تکنولوژی GSLB می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- در صورت از دسترس خارج شدن یک سرور، بقیه درخواست ها به نزدیک ترین سرور جهت ارائه سرویس هدایت خواهند شد.2- قابلیت تنظیم Threshold جهت هدایت ترافیک به سرور های دیگر در هنگام بالا بودن فشار ترافیکی بر روی یک سرور خاص.3- هدایت و توزیع ترافیک اولیه به نزدیک ترین سرور بر اساس مکان جغرافیایی.

از مزایای بسیار مهم این تکنولوژی قابلیت انعطاف پذیری و هوشمندی بسیار بالا در هنگام مواجه شدن با مشکلات گوناگون است. مثلا هنگامی که بار ترافیکی بر روی یک سرور خاص بالا برود، این تکنولوژی بطور کاملا خودکار ترافیک را به نزدیک ترین سرور بعدی هدایت می کند.همین مزیت موجب جلوگیری و مقابله با حملات منع سرویس توزیع شده(DDoS) و حملاتی از این دست می شود. نکته ی مهم تر اینجاست که در همه ی این فرایند، کاربر هیچ تغییری در خصوص سرویس گیری خود احساس نمی کند و در کسری از ثانیه کلیه این فرایند بطور کاملا اتوماتیک اتفاق می افتد.در  این تکنولوژی همواره وضعیت سرور ها و node ها در حال بررسی است و در صورت از دسترس خارج شدن یک سرور خاص، جریان ترافیک به سمت سرورهای دیگر هدایت شده و آن سرور از مدار خارج می شود.

جهت درک بهتر تسریع و بهینه شدن سرویس دهی به کمک این تکنولوژی, مثالی در این خصوص می آوریم: فرض کنید کاربری از یک نقطه خاص جغرافیایی مثلا کشور ایران، می خواهد از یک وبسایت که در کشور آمریکا میزبانی شده است، بازدید کند. در حالت عادی و بدون استفاده از تکنولوژی GSLB، درخواست وی پس از طی کردن فرایند مسیریابی خود،از  ایران به سمت آمریکا فرستاده می شود و پس از رسیدن در خواست به سرور مقصد, دوباره مسیر برگشت از  آمریکا به سمت ایران را باید طی کند که این باعث تاخیر  در سرویس دهی می شود.

اما با استفاده از این تکنولوژی، ابتدا node ها پس از مستقر شدن در مکان های جغرافیای مختلف (برای مثال در مقیاس قاره ای، و شاید دقیق تر در مقیاس کشوری)، شروع به سرویس دهی می کنند و درخواست ها را بر اساس شناسایی مکان جغرافیایی کاربران و بازدیدکنندگان به سمت نزدیک ترین سرور  هدایت میکند. برای مثال درخواست های کاربران شاتل از سرور شاتل پاسخ داده می شوند و در صورتی که سرور شاتل از دسترس خارج شد درخواست ها به نزدیکترین سرور بعدی (برای مثال سرور پارس آنلاین) هدایت می شوند. حتی اگر تحت حملات شدید DDOS کلیه سرور های ایران دچار اختلال شوند  نیز، سرویس دهی به کاربران قطع نشده و کاربران به سرورهای اروپا و سپس آمریکا هدایت می شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد