چتو

چتو

چتو اینکارو درست انجام بدم
چتو

چتو

چتو اینکارو درست انجام بدم

رسیدن به هوشیاری مالی!


خانم جولیا کامرون ، متخصص کار با گروههای دچار مشکلات مالی ، در کتاب ” از معتاد به پول ، به پولدار سالم: ۹۰ روز تا رهایی مالی ” ابزارهای ترک رفتار های مالی ناسالم را با ارایه ی تست ها و راه حل های عملی و موثر نشان می دهد.  

- حساب و کتاب کردن

اولین ابزار کسب هوشیاری مالی ، حساب و کتاب کردن است. بسیاری از ما حتی نمیدانیم که پولمان چطور می آید و چطور میرود. حساب و کتاب کردن یعنی ثبت تمام درآمدهای ماهانه مان و ثبت تمام پولهایی که در طول ماه خرج میکنیم. این اساسی ترین و ابتدایی ترین کسب رهایی مالی است . این ابزار هرچند ساده به نظر میرسد اما چنانچه به طور منظم و هر ماه به کار گرفته شود نتایج خیره کننده ای به بار می آورد. برای این منظور :

۱٫دفترچه ی کوچکی بخرید.
۲٫تمام مخارج روزانه تان ، تمام آنها را ، در دفترچه حساب و کتاب ها بنویسید. در یک ستون تمام پول هایی که به دست می آورید و در ستون دیگر تمام مخارجتان را بنویسید و تاریخ بزنید. این تمرین را در کل ۹۰ روز انجام دهید و حتی یک روز را هم از قلم نیاندازید.

- استراحت یا مرخصی

دومین ابزار ، اعلام یک زمان استراحت یا ” مرخصی “است .ما در این دوره “مرخصی ” به طلبکارانمان زنگ میزنیم و به آنها اطمینان میدهیم که می خواهیم در آینده پولشان را بپردازیم. به علاوه در این دوره استراحت یا مرخصی ، ما :

۱٫ از قرض کردن خودداری میکنیم.( بعد از این میخواهیم فقط با منابع خودمان زندگی کنیم.)

۲٫از خرجهای برگ جدید اجتناب می کنیم. ( می خواهیم طبق وسعمان زندگی کنیم.)

۳٫ از مخفی شدن از دست طلبکارها دست بر می داریم و صادقانه با آنها رو به رو می شویم.

- آگاهی بیشتر از الگوهای پولی مان

فهرستی از انواه رفتارهای خودتان در رابطه با قرض گرفتن از دیگران تهیه کنید . آیا شما :
- قبل از سر برج قرض میگیرید؟
- از دوستانتان قرض میگیرید؟
- با کارتهای اعتباری زندگی میکنید؟
- چک بی محل می کشید؟
- پول های ضروری مثل کرایه خانه یا قبض هایتان را خرج میکنید؟
- مشکل می توانید برای کارتان درخواست پول کنید یا حقتان را بگیرید؟( این یعنی بدهی به خودتان.)

بیشتر این رفتارها ریشه در عدم عزت نفس و احساس ترس و نگرانی دارد، خوب است که :

۱٫ به طور منظم ورزش کنید . در صورت امکان، در تمام این ۹۰ روز هر روز دست کم ۲۰ دقیقه پیاده روی کنید.
۲٫ وقتی احساس اضطراب می کنید ، دوش داغ بگیرید و یا تمرینات تنفسی عمیق انجام دهید.
۳٫ به استراحت و خورد و خوابتان بیشتر برسید. وقتی از خودتان خوب مراقبت کنید عزت نفستان هم بیشتر می شود. وقتی برای خودتان ارزش بیشتری قائل باشید کمتر به رفتارهای پولی ناسالم روی می آورید.

- تعیین خط قرمز پولی برای بازیابی تعادل

خط قرمز پولی ، یعنی تعیین حد و مرزهای ما در رابطه با پول . یعنی تعیین ممنوعیت ها و کارهایی که نخواهیم کرد. آیا ما چک بی محل می کشیم؟”نه ، این کار ممنوعه . این خط قرمز منه.” یکی ار تمرین های مهم دوره ی ۹۰ روزه کسب سلامت پولی ، تعیین خط قرمزمان است . خط قرمز ما میتواند شبیه این باشد:

۱٫ چک بی محل کشیدن ممنوع.
۲٫ قرض کردن از رئیس ممنوع.
۳٫ درخواست وام از اعضای خانواده و دوستان ممنوع.
۴٫ خرید هدایای قشنگ تر برای دوستانم به جای خودم ممنوع.
۵٫ برداشت کردن از حساب پس اندازم به خاطر خانواده و دوستان ممنوع.
۶٫ ننوشتن دخل و خرجم ممنوع.
۷٫ خرج کردن بیشتر از درآمدم ممنوع.

خط قرمزهای اشخاص مختلف می تواند با هم فرق کند. خوب است که در تمام مدت کار روی الگوهای رفتاریتان ، یک کپی از فهرست خط قرمزتان همراه تان داشته باشید تا یادتان باشد که از روی آن عبور نکنید.

- پس انداز کنید.

یکی از مهمترین ابزارهای روند رهایی مالی ، پس انداز کردن است.
خوب است که ۱۰ درصد هر درآمدی که کسب میکنیم برای آینده کنار گذاشته شود . چه باور کنید چه نکنید ، این پول به سرعت افزایش می یابد و می تواند منبع کمک بزرگی در زمان ضروری باشد . این مهمترین حساب بانکی است که ما داریم . چنانچه بخواهید احساس ثروتمند بودن کنید ، هر ماه باید بیشتر از مخارجتان کسب در آمد کنید.
واقعا لذت بخش است که سعی کنیم شکاف بین پول به دست آمده و پول خرج شده را چنان زیاد کنیم که بتوانیم پس انداز مطمئنی هم داشته یاشیم.
به این چند راهکار ساده توجه کنید:

۱٫ با کم کردن مکالمات تلفنی می توانیم ماهانه مقداری پس انداز کنیم.
۲٫ با خرید مواد غذایی سالم و آشپزی در خانه ، میتوانیم سطح زندگیمان را بهبود ببخشیم و پولمان را در فست فودها دور نریزیم.
۳٫ با کم کردن تماشای تلویزیون و صرف یک تا دو ساعت کار خلاق یا هنری دستی میتوانیم هم از وقتمان لذت ببریم ، هم آن را به منبع درآمد تبدیل کنیم.
۴٫ با استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی می توانیم در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهرمان موثر باشیم و پول تاکسی را هم پس انداز کنیم.
۵ .”خواستن ، توانستن است .” اگر بخواهیم میتوانیم راه های بدیع و خوبی برای کاهش هزینه های اضافی و بی مورد و افزایش درآمد و پس اندازمان پیدا کنیم.

- فراوانی را انتخاب کنید.

پیشنهاد شده که هر روز صبح جملات تاکیدی بنویسید و با صدای بلند ادا کنید . اگر این کار را به عادت روزانه مان تبدیل کنیم ، خیلی زود اثراتش را در زندگیمان میبینیم، به عنوان مثال میتوانیم بگوییم :

۱٫ من پولم را در راه های درست و مناسب خرج میکنم.
۲٫ من فقط وقتی لازم است خرج میکنم.
۳٫ من به خودی خود با ارزش هستم.
۴٫ پول ، انرژی است و من اجازه میدهم آزادانه در زندگیم جریان پیدا کند.
۵٫من خیر و نیکی مالی را میپذیرم و ترسم از فراوانی را رها میکنم.
۶٫ من راحتی و آسایش در زندگی ام را می پذیرم.
۷٫ من اجازه می دهم فراوانی در زندگیم جاری شود .
۸٫ من میتوانم به خودم ” بله ” و به دیگران ” نه ” بگویم.
۹٫ وضع مالی من به لطف خدا روز به روز بهتر میشود.
۱۰٫ من برای همه چیزهایی که دارم خدا را شکر میکنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد