X
تبلیغات
رایتل
جمعه 25 مهر 1393 @ 12:50

رسیدن به هوشیاری مالی!


خانم جولیا کامرون ، متخصص کار با گروههای دچار مشکلات مالی ، در کتاب ” از معتاد به پول ، به پولدار سالم: ۹۰ روز تا رهایی مالی ” ابزارهای ترک رفتار های مالی ناسالم را با ارایه ی تست ها و راه حل های عملی و موثر نشان می دهد.  

- حساب و کتاب کردن

اولین ابزار کسب هوشیاری مالی ، حساب و کتاب کردن است. بسیاری از ما حتی نمیدانیم که پولمان چطور می آید و چطور میرود. حساب و کتاب کردن یعنی ثبت تمام درآمدهای ماهانه مان و ثبت تمام پولهایی که در طول ماه خرج میکنیم. این اساسی ترین و ابتدایی ترین کسب رهایی مالی است . این ابزار هرچند ساده به نظر میرسد اما چنانچه به طور منظم و هر ماه به کار گرفته شود نتایج خیره کننده ای به بار می آورد. برای این منظور :

۱٫دفترچه ی کوچکی بخرید.
۲٫تمام مخارج روزانه تان ، تمام آنها را ، در دفترچه حساب و کتاب ها بنویسید. در یک ستون تمام پول هایی که به دست می آورید و در ستون دیگر تمام مخارجتان را بنویسید و تاریخ بزنید. این تمرین را در کل ۹۰ روز انجام دهید و حتی یک روز را هم از قلم نیاندازید.

- استراحت یا مرخصی

دومین ابزار ، اعلام یک زمان استراحت یا ” مرخصی “است .ما در این دوره “مرخصی ” به طلبکارانمان زنگ میزنیم و به آنها اطمینان میدهیم که می خواهیم در آینده پولشان را بپردازیم. به علاوه در این دوره استراحت یا مرخصی ، ما :

۱٫ از قرض کردن خودداری میکنیم.( بعد از این میخواهیم فقط با منابع خودمان زندگی کنیم.)

۲٫از خرجهای برگ جدید اجتناب می کنیم. ( می خواهیم طبق وسعمان زندگی کنیم.)

۳٫ از مخفی شدن از دست طلبکارها دست بر می داریم و صادقانه با آنها رو به رو می شویم.

- آگاهی بیشتر از الگوهای پولی مان

فهرستی از انواه رفتارهای خودتان در رابطه با قرض گرفتن از دیگران تهیه کنید . آیا شما :
- قبل از سر برج قرض میگیرید؟
- از دوستانتان قرض میگیرید؟
- با کارتهای اعتباری زندگی میکنید؟
- چک بی محل می کشید؟
- پول های ضروری مثل کرایه خانه یا قبض هایتان را خرج میکنید؟
- مشکل می توانید برای کارتان درخواست پول کنید یا حقتان را بگیرید؟( این یعنی بدهی به خودتان.)

بیشتر این رفتارها ریشه در عدم عزت نفس و احساس ترس و نگرانی دارد، خوب است که :

۱٫ به طور منظم ورزش کنید . در صورت امکان، در تمام این ۹۰ روز هر روز دست کم ۲۰ دقیقه پیاده روی کنید.
۲٫ وقتی احساس اضطراب می کنید ، دوش داغ بگیرید و یا تمرینات تنفسی عمیق انجام دهید.
۳٫ به استراحت و خورد و خوابتان بیشتر برسید. وقتی از خودتان خوب مراقبت کنید عزت نفستان هم بیشتر می شود. وقتی برای خودتان ارزش بیشتری قائل باشید کمتر به رفتارهای پولی ناسالم روی می آورید.

- تعیین خط قرمز پولی برای بازیابی تعادل

خط قرمز پولی ، یعنی تعیین حد و مرزهای ما در رابطه با پول . یعنی تعیین ممنوعیت ها و کارهایی که نخواهیم کرد. آیا ما چک بی محل می کشیم؟”نه ، این کار ممنوعه . این خط قرمز منه.” یکی ار تمرین های مهم دوره ی ۹۰ روزه کسب سلامت پولی ، تعیین خط قرمزمان است . خط قرمز ما میتواند شبیه این باشد:

۱٫ چک بی محل کشیدن ممنوع.
۲٫ قرض کردن از رئیس ممنوع.
۳٫ درخواست وام از اعضای خانواده و دوستان ممنوع.
۴٫ خرید هدایای قشنگ تر برای دوستانم به جای خودم ممنوع.
۵٫ برداشت کردن از حساب پس اندازم به خاطر خانواده و دوستان ممنوع.
۶٫ ننوشتن دخل و خرجم ممنوع.
۷٫ خرج کردن بیشتر از درآمدم ممنوع.

خط قرمزهای اشخاص مختلف می تواند با هم فرق کند. خوب است که در تمام مدت کار روی الگوهای رفتاریتان ، یک کپی از فهرست خط قرمزتان همراه تان داشته باشید تا یادتان باشد که از روی آن عبور نکنید.

- پس انداز کنید.

یکی از مهمترین ابزارهای روند رهایی مالی ، پس انداز کردن است.
خوب است که ۱۰ درصد هر درآمدی که کسب میکنیم برای آینده کنار گذاشته شود . چه باور کنید چه نکنید ، این پول به سرعت افزایش می یابد و می تواند منبع کمک بزرگی در زمان ضروری باشد . این مهمترین حساب بانکی است که ما داریم . چنانچه بخواهید احساس ثروتمند بودن کنید ، هر ماه باید بیشتر از مخارجتان کسب در آمد کنید.
واقعا لذت بخش است که سعی کنیم شکاف بین پول به دست آمده و پول خرج شده را چنان زیاد کنیم که بتوانیم پس انداز مطمئنی هم داشته یاشیم.
به این چند راهکار ساده توجه کنید:

۱٫ با کم کردن مکالمات تلفنی می توانیم ماهانه مقداری پس انداز کنیم.
۲٫ با خرید مواد غذایی سالم و آشپزی در خانه ، میتوانیم سطح زندگیمان را بهبود ببخشیم و پولمان را در فست فودها دور نریزیم.
۳٫ با کم کردن تماشای تلویزیون و صرف یک تا دو ساعت کار خلاق یا هنری دستی میتوانیم هم از وقتمان لذت ببریم ، هم آن را به منبع درآمد تبدیل کنیم.
۴٫ با استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی می توانیم در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهرمان موثر باشیم و پول تاکسی را هم پس انداز کنیم.
۵ .”خواستن ، توانستن است .” اگر بخواهیم میتوانیم راه های بدیع و خوبی برای کاهش هزینه های اضافی و بی مورد و افزایش درآمد و پس اندازمان پیدا کنیم.

- فراوانی را انتخاب کنید.

پیشنهاد شده که هر روز صبح جملات تاکیدی بنویسید و با صدای بلند ادا کنید . اگر این کار را به عادت روزانه مان تبدیل کنیم ، خیلی زود اثراتش را در زندگیمان میبینیم، به عنوان مثال میتوانیم بگوییم :

۱٫ من پولم را در راه های درست و مناسب خرج میکنم.
۲٫ من فقط وقتی لازم است خرج میکنم.
۳٫ من به خودی خود با ارزش هستم.
۴٫ پول ، انرژی است و من اجازه میدهم آزادانه در زندگیم جریان پیدا کند.
۵٫من خیر و نیکی مالی را میپذیرم و ترسم از فراوانی را رها میکنم.
۶٫ من راحتی و آسایش در زندگی ام را می پذیرم.
۷٫ من اجازه می دهم فراوانی در زندگیم جاری شود .
۸٫ من میتوانم به خودم ” بله ” و به دیگران ” نه ” بگویم.
۹٫ وضع مالی من به لطف خدا روز به روز بهتر میشود.
۱۰٫ من برای همه چیزهایی که دارم خدا را شکر میکنم.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد